واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر

حتما تا الان کلمه واشر سرسیلندر را شنیده اید.آیا می دانید این قطعه چیست و چه وظایفی را برعهده دارد در این مقاله با اتوتو همراه باشید تا با این یکی دیگر از قطعات مهم خودرو را بشناسید.

در ابتدا باید بدانید که موتور خودرو از سه بخش اصلی تشکیل شده است :1-کارتل 2- مجموعه و بلوک اصلی موتور 3- سرسیلندر 

کارتل در زیر خودرو قرار دارد و روغن موتور در کارتل قرار می گیرد و از کارتل به بقیه قسمت های موتور هدایت می شود2 مجموعه و بلوک اصلی موتور هم شامل میل لنگ ها ،شاتون ها و پیستون ها است و سرسیلندر نیز مجموعه تایمینگ و سوپاپ ها را شامل می شود.

باید بدانید که بخش کارتل و بلوک موتور از طریق یک واشر ساده و یا چسبی مخصوص به یک دیگر متصل و آب بندی می شوند ولی در اتصال سرسیلندر و بلوک موتور داستان به شکل دیگری است.به دلیل احتراق های صورت گرفته در این بخش ،حرارت بالا،فشار کمپرس برای آب بندی و اتصال نیاز به واشری مخصوص است که واشر سرسیلندر نام دارد.

بنابراین به طور کلی می توان گفت واشر سرسیلندر قطعه ای که به وسیله آن سرسیلندر را بر روی بلوک اصلی قرار می دهند تا بتوان به وسیله این قطعه آب بندی این قطعات را به درستی انجام داد.

گفتنی است که این واشر برای تحمل حرارت بالای مجموعه سرسیلندر و بلوک موتور و جلوگیری از فرار احتراق ها از میان بلوک اصلی موتور و سرسیلندر بایستی از مواد مخصوص و مقاوم ساخته شوند.به طور کلی می توان گفت جنس این قطعه و واشر از فلز و مواد فیبری است.

باید بدانید که جنس این واشر به نوع خودور و موتور استفاده شده در آن به صورت مستقیم ارتباط دارد .برای مثال ممکن است جنس این واشردر خودرویی با یک موتور کاملا فلزی باشد.در خودرویی با موتور دیگر از جنس فیبر با بوش های فلزی باشد.

واشر سرسیلندر

این قطعه برای اینکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد علاوه بر جنس مطلوب واشر بایستی این قطعه را در زمان تعویض و نصب به صورت صحیح نصب کرد.یعنی پیچ های واشرسرسیلندر را با گشتاور مناسب و الگوی ذکر شده توسط سازنده موتور بسته و نصب شود.

نشانه خرابی این واشر بستگی به مقدار خرابی آن دارد :

در مرحله اولیه شاهد افت عملکرد و توان موتور هستیم  چرا که بخشی از این واشر دچار خرابی یا پارگی شده و به درستی نمی تواند وظیفه خود یعنی جلوگیری از فرار احتراق از بلوک اصلی موتور و سرسیلندر را بگیرد.و یا در زمان استارت خودرو سخت استارت می خورد چرا که عمل احتراق به درستی انجام نمی گیرد.

در صورتی که خرابی این قطعه کلی باشد شاهد مخلوط شدن آب و روغن هستیم. که با باز کردن درب منبع انبساط خودرو به صورت واضح قابل مشاهده است.در آخر دقت کنید که در صورت مشاهده این نشانه حتما برای رفع آن به تعمیرگاه مراجعه کنید چرا که ممکن استدر صورت بی توجهی بعد مدتی آسیب های جدی تر به موتور خودوری شما وارد شود.

باید بدانید که تعویض به موقع مایع خنک کننده (کولنت)تاثیر زیادی در عمر و سلامت این قطعه خواهد داشت.

 

در آخر باید گفت هر زمانی که خودروی شما نیاز به تعمیر موتور داشته باشد بایستی این واشر نیز تعویض گردد.پس باید بدانید که موتور خودروی شما چند بار در تعمیر تراش خورده است (به اصتلاح موتور شما تراش چندم است؟)که مناسب با تعداد تراش واشر سسرسیلندر با ضخامت مناسب را انتخاب و تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *