تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو چگونه انجام می‌شود

تعمیر ایسیو

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف، ورود وسایل الکترونیکی به زندگی مردم و استفاده از آنها در سیستم‌های مکانیکی سبب افزایش کارایی ماشین‌های صنعتی و مکانیکی شده است. یکی از این وسایل که به عنوان مغز خودرو نیز محسوب می‌شود، ایسیو (ECU) است.
ایسیو (ECU) در خودرو‌های امروزی به عنوان یکی از قطعات بسیار مهم به شمار می‌آید. همانطور که انسان برای انجام کار‌های خود نیاز به برنامه منظم دارد، این قطعه نیز به عنوان یک واحد کنترل این وظیفه را در خودرو به عهده دارد. در ادامه به چگونگی انجام تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو و بررسی عملکرد آن خواهیم پرداخت.

ایسیو (ECU) چیست؟

هوشمند سازی و بهینه سازی عملکرد دستگاه‌ها و ابزارهایی که بخشی از زندگی ما شده است، سبب افزایش کارایی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها می‌شود. خودرو نیز به عنوان وسیله‌ای که در زندگی مردم نقش مهم و گسترده‌ای دارد، دارای مرکز کنترل و هوشمندی به نام ایسیو (ECU) است.
ایسیو (ECU) مخفف کلمه Electronic control unit، به معنای واحد کنترل الکترونیکی است. در بین تعمیرکاران و رانندگان اصطلاح کامپیوتر خودرو نیز برای ایسیو رایج است. این قطعه که از اجزای الکترونیکی مانند دیود، ترانزیستور، پروسسور و قطعات دیگر ساخته شده است، وظیفه کنترل مرکزی اجزای خودرو را بر عهده دارد.
در صورت خرابی این قطعه، ماشین با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، که در این باید توسط متخصصین این حوزه تعمیرات انجام شود.

وظایف ایسیو (ECU) در خودرو

ایسیو (ECU) در خودرو وظایف متعددی را بر عهده دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • نظارت بر عملکرد موتور خودرو
  • نمایش داده‌های مرتبط با عملکرد خودرو به راننده
  • نشان دادن میزان مصرف سوخت خودرو
  • نمایش اندازه باد لاستیک‌ها
  • اخطار باز بودن درب خودرو
  • ارائه کارکرد خودرو به صورت کیلومتر شمار
  • تنظیم مقدار آلایندگی خودرو

به طور کلی این قطعه وظیفه انتقال داده‌های دریافتی و تنظیم آنها در سیستم خودرو و آگاه سازی راننده را دارد؛ اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه آن، فراهم آوردن شرایط مناسب جهت احتراق سوخت خودرو است، بدین معنا که سوخت را به محفظه احتراق منتقل می‌کند و به پاشش سوخت در انژکتور می‌انجامد.
اگر این عمل به درستی انجام نشود، خودرو در کارکرد با مشکل روبه‌رو شده و به آلایندگی هوا منجر می‌شود. در نتیجه این قطعه باید به متخصصان تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو جهت تعمیر یا تعویض آن سپرده شود.

سنسورهای موجود در ایسیو (ECU)

خودروهای امروزی که به سیستم ایسیو مجهز بوده و دارای تعدادی سنسور هستند، توسط این قطعه کنترل می‌شوند، در ادامه به تعریف این سنسورها می‌پردازیم.

سنسور اکسیژن

تعداد سنسور اکسیژن در خودرو‌ها متفاوت است و در برخی بیش از یک سنسور وجود دارد. وظیفه این قطعه اندازه‌گیر‌ی مقدار اکسیژن موجود در سوخت خودرو است.

سنسور مپ (MAP) یا سنسور فشار منیفولد هوا

این قطعه که در ورودی هوا به موتور خودرو نصب و متصل است، وظیفه کنترل هوای ورودی و خروجی موتور را بر عهده دارد. در صورت از کار افتادن سنسور اکسیژن، میزان فشار هوای داخل موتور توسط ایسیو قابل اندازه‌گیر‌ی نیست و خودرو خاموش می‌شود.

سنسور TPS یا پتانسیومتر دریچه گاز

این سنسور یک مقاومت متغیر است، هنگام باز شدن دریچه گاز مقاومتش تغییر می‌کند و آن را به صورت سیگنال الکتریکی به ایسیو گزارش می‌دهد.

فشنگی یا سنسور دمای آب

بارها خرابی این قطعه سبب جوش آمدن خودرو شده است. این سنسور یک نوع مقاومت الکتریکی است، که سیگنال خروجی را با توجه به اندازه‌گیر‌ی دمای آب به ایسیو (ECU) منتقل می‌کند. اگر تمامی حسگرها یا سنسورها به درستی کار کنند و اختلالی در تنظیم ماشین پیش بیاید، به احتمال زیاد باید به مراکز تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو سپرده شود.

سنسور دمای هوا

اندازه‌گیر‌ی دمای هوای ورودی به موتور و انتقال آن به ایسیو، وظیفه این حسگر است.

سنسور ضربه یا ناک سنسور

قطعاتی مانند پیستون و شاتون به دلیل سوخت بد و ناقص در محفظه احتراق ضربه‌هایی را به موتور وارد می‌کنند، که موجب لرزش موتور و عملکرد نامطلوب خودرو می‌شود. سنسور ضربه این حالت را به واحد کنترل مرکزی یا ایسیو (ECU) گزارش می‌دهد. این قطعه نیز با توجه به مشکل پیش آمده طبق برنامه‌ای که از پیش برایش تعریف شده عمل می‌کند.

سنسور ESS یا دور موتور

اگر خودروی شما استارت می‌خورد؛ اما، روشن نمی‌شود، یکی از دلایل آن احتمالا خرابی سنسور دور موتور است. بررسی و ارزیابی وضعیت موتور بر عهده این قطعه است. به طور کلی تمامی سنسورهای موجود در خودرو از اهیمت ویژه‌ای برخوردار هستند و در صورت اطمینان از سلامت سنسورها، تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو باید انجام شود.

تعمیر ایسیو (ECU) خودرو

تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو به دو حالت تقسیم بندی می‌شود:

  1. تعمیر نرم افزاری
  2. تعمیر سخت افزاری

تعمیر نرم افزاری ایسیو (ECU) خودرو

همانطور که گفته شد، ایسیو واحد کنترل الکترونیکی خودرو است؛ بنابراین، دارای تعدادی بخش الکترونیکی قابل برنامه‌ریزی است. آی سی‌ها (IC)، یکی از این قطعات قابل پروگرم (Program) شدن یا همان برنامه نویسی هستند. در هر خودرو نیز نسبت به نوع آن، آی سی‌های مخصوص به کار گرفته شده است.
در برخی مواقع به‌دلیل اتصالات نادرست، خرابی سنسورها و نوسانات برق خودرو ممکن است، برنامه‌هایی که در آی سی‌ها بارگذاری شده‌اند، پاک شوند و در عملکرد خودرو اختلال به وجود بیاید. از این رو، تعمیرکاران، خودرو را دیاگ می‌زنند تا علت مشکلات پیش آمده را پیدا و به رفع آن بپردازند.
چنانچه، برنامه آی سی مربوط به آن سنسور یا قطعه پاک شده باشد، تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو توسط متخصصان این کار به صورت نرم افزاری انجام می‌شود.

تعمیر سخت افزاری ایسیو (ECU) خودرو

سوختن قطعات یا خرابی آنها در بردهای الکترونیکی یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر است. این قطعات با توجه به ظرافت بکارگیری آنها در بردهای الکترونیکی از حساسیت بالایی برخوردارند. معیوب شدن سنسورها و خرابی آنها نیز ممکن است، به این قطعات آسیب وارد کند، به همین دلیل با استفاده از دیاگ، تعمیرکاران می‌توانند به مشکلات ایجاد شده پی ببرند.
با استفاده از دیاگ، تعمیرکاران متوجه وجود مشکل در قسمت‌های مختلف ایسیو و همچنین سنسورهای متصل به آن می‌شوند. بنابراین، باید به این نکته توجه داشت که قبل از هرگونه اقدام به تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو، از دیاگ برای پیدا کردن خرابی استفاده شود.

حرف آخر

ایسیو (ECU) یکی از مهمترین قطعات موجود در خودرو‌های انژکتوری است. این قطعه از حساسیت بالا برخوردار بوده و در صورت خرابی، خودرو قابلیت کارکرد نخواهد داشت. هنگام تعویض سنسورهای خودرو، از سلامت و کیفیت آنها حتما اطمینان حاصل کنید. تا در صورت وصل کردن به ایسیو، ایسیو دچار مشکل و خرابی نشود در آخر اینکه تعمیرات ایسیو (ECU) خودرو را به مراکز معتبر و افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *