نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر خودرو

تعویض روغن بعد از تعویض واشر سرسیلندر

امروزه خودرو جزئی از زندگی مردم است. رسیدگی و انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو باید به طور منظم صورت گیرد تا هنگام رانندگی مشکلی برای سرنشینان به وجود نیاید. همانطور که می‌دانید، تعویض روغن و فیلتر آن یکی از سرویس‌هایی است، که باید به طور منظم انجام شود.
در صورت عدم رعایت بازدیدهای دوره‌ای و سهل انگاری در آن، ممکن است، خودرو دچار مشکلات و آسیب‌هایی شود که متقابلا هزینه‌های هنگفتی چه از نظر مالی و چه جانی راننده را متحمل می‌سازد. سوختگی واشر سر سیلندر یکی از این موارد است.
نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر خودرو از مواردی است، که قصد داریم در این مقاله درباره آن صحبت کنیم.

واشر سر سیلندر

این قطعه یکی از قطعاتی است، که در تابستان و هنگام ترافیک در خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ به طور قابل توجهی دچار خرابی و سوختگی می‌شود. جنس واشر سر سیلندر از پنبه نسوز و ترکیب فولاد و مس است. این قطعه که بین سیلندر و سر سیلندر قرار دارد، وظیفه عایق بندی بین اجزای دیگر مانند: آب، روغن و محفظه احتراق موتور را بر عهده دارد.
هنگامی که صحبت از سوختن واشر سر سیلندر می‌شود، بدین معنی است، که عایق یا به اصطلاح آب بندی حالت خود را از دست داده است و واشر دیگر توانایی جداسازی قسمت‌هایی مانند آب و روغن را ندارد. نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر خودرو بسیار مهم است و در ادامه به اهمیت آن اشاره خواهیم کرد.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

عملکرد نامطلوب موتور

هنگام سوختن واشر سر سیلندر، روغن یا آب وارد سیلندر می‌شوند، به دلیل اینکه واشر سر سیلندر قادر به آب بندی یا عایق بندی نیست. از این رو موتور توانایی عملکرد مطلوب را ندارد و چنان چه راننده با همین وضعیت به رانندگی ادامه دهد ممکن است، هزینه‌های زیادی را به دلیل آسیب به قطعات و قسمت‌های دیگر موتور را متحمل شود.

مشاهده آب و روغن روی موتور

این مورد زمانی رخ می‌دهد، که واشر سر سیلندر به طور کامل سوخته باشد. زیرا باعث نشت آب، روغن و ترکیب آنها با یکدیگر شده است. با باز کردن کاپوت و دیدن این رویداد روی سطح موتور می‌توان به سوختن واشر سر سیلندر پی برد. یکی از نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر خودرو به دلیل وجود آب در روغن است.

تغییر رنگ روغن، آب و ترکیب آنها

نفوذ آب به روغن و برعکس از نشانه‌های سوختن واشر سر سیلندر است. هنگامی که آب در محفظه روغن ورود کرده باشد، رنگ روغن به متمایل به قهوه‌ای روشن می‌شود و این پدیده روی در پوش روغن یا زیر کاورهای سوپاپ‌ها قابل مشاهده است.
روغن اگر به رادیاتور یا مخزن آب نفوذ کرده باشد، باعث شیری شدن رنگ آب روی رادیاتور خواهد شد و اگر چنین چیزی مشاهده شود، واشر سر سیلندر سوخته است.

خروج دود سفید از اگزوز

وجود آب در محفظه احتراق باعث خرج دود سفید از اگزوز می‌شود. هنگام روشن شدن خودرو، آب موجود در محفظه احتراق بخار شده و سبب پدید آمدن دود سفید از اگزوز می‌شود. این حالت در ابتدای روشن کردن خودرو بیشتر نمایان است.

تشکیل حباب در رادیاتور

نشت حاصل از فشار محفظه احتراق به سیستم خنک کننده خودرو باعث به وجود آمدن حباب روی آب رادیاتور می‌شود؛ بنابراین اگر هنگام باز کردن درب رادیاتور حباب روی آب آن مشاهده شود، به احتمال زیاد واشر سر سیلندر سوخته است.

مشاهده دود آبی در اگزوز

ترکیب آب، روغن و بنزین و سوختن آنها در محفظه احتراق، دود آبی کم رنگی را در خروجی اگزوز ایجاد می‌کند. دلیل این پدیده، نشت روغن و آب به علت سوختن واشر سر سیلندر به محفظه احتراق است. از این رو یکی از عوامل پایین آمدن سطح روغن موتور، نشت آن به محفظه احتراق است.
بنابراین، یکی از نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر خودرو اطمینان از عدم نشتی آن است.

کم شدن آب رادیاتور

به دلیل سوختن واشر سر سیلندر، آب به محفظه احتراق نفوذ می‌کند و در آنجا به بخار تبدیل می‌شود. از این رو آب رادیاتور را مخصوصا در فصول گرم به طور منظم بررسی کنید تا آب آن کم نشده باشد.

قفل هیدرو استاتیکی یا گیرپاژ

بدترین اتفاقی که می‌تواند برای خودرو رخ دهد، سوختن موتور آن است. هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود، این اتفاق رخ می‌دهد. خرابی و سوختن واشر سر سیلندر یکی از عوامل این رویداد است.

کاهش سطح روغن

روغن نیز مانند آب ممکن است به داخل محفظه احتراق نشت کند. از این رو بررسی دوره‌ای سطح روغن یکی از مواردی است، که باعث جلوگیری از هزینه‌های زیاد تعمیرات خودرو می‌شود. از مهمترین نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر خودرو بررسی سطح روغن آن است تا در صورت نشتی از بروز حوادث غیر منتظره جلوگیری شود.

زمان تعویض واشر سر سیلندر

با مشاهده هریک از موارد زیر بهتر است از رانندگی خودداری کرده و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید:

  • کاهش قدرت موتور
  • بالا رفتن غیر عادی دمای موتور
  • مشاهده آب و روغن در رادیاتور
  • بد استارت زدن خودرو
  • مشاهده دود سفید از اگزوز در زمان استارت خودرو

برخی از تعمیرکاران، نیم سوز شدن واشر سر سیلندر را بیان می‌کنند، که بهتر است حتما واشر را تعویض کنید. بررسی نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر سبب افزایش ایمنی و سلامت وسیله نقلیه می‌شود.

علت سوختن واشر سر سیلندر پژو ۴۰۵ و سمند

اگر شما هم صاحب یکی از خودرو‌های ۴۰۵ و سمند هستید، به احتمال زیاد سوختن واشر سر سیلندر را در این خودروها شاهد بوده‌اید. از مهمترین دلایل به وجود آمدن این رویداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم اتصال و سفتی پیچ‌های دو سر رزوه مربوط به سر سیلندر
  2. نوع بوش‌های به کار رفته در این خودرو‌ها از نوع تر است و به همین دلیل هنگام جا زدن مقداری از فضای آن خالی است، که با جا زدن سر سیلندر محکم می‌شود.

حرف آخر

توجه به سطح روغن، دود خروجی خودرو، حباب روی رادیاتور و مخلوط شدن آب و روغن از مهمترین نکات تعویض روغن بعد از تعویض واشر سر سیلندر خودرو هستند. با مشاهده هرگونه ایرادی در خودرو قبل از حرکت حتما به تعمیرگاه‌های مجاز و با تجربه مراجعه کنید تا از بروز هرگونه خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *