هنگامی که با یک تعویض روغنی یا گاراژ روبهرو میشویم، اولین چیزی که جلوی چشمان ما ظاهر میشود، گودال یا همان چالههایی است که تعمیرکاران داخل آن میروند. چاله برای تعمیرکاران و مراکز تعویض روغنی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
چالهای سرویس برای تعویض روغنیها همانند یک ابزار بسیار کاربردی عمل میکند. از این رو میخواهیم در این مقاله شما را با ابعاد و شرایط چال سرویسها و اهمیت آن آشنا کنیم.
اهمیت چال سرویس تعویض روغنی
گودال و چال سرویس، در مراکز تعویض روغنی بسیار حائز اهمیت است. عملاً تعویض روغنیها بدون چال سرویس قادر به انجام هیچگونه سرویسهای مربوط به روغنهای خودرو و حتی تعمیرات آنها نیستند. اگرچه امروزه حوزه تعمیرات خودرو و سیستمهای مکانیکی پیشرفتهای جدیدی نمودهاست. ابزارهایی مانند بالابرها ساخته شده تا خودرو را بالا نگهدارد و تعمیرکاران بتوانند کارهای مربوط به خودروها را انجام دهند.
اما، کماکان در بسیاری از مراکز تعویض روغنی همچنان از چال سرویس استفاده میکنند. زیرا، علاوه بر هزینههای کمتر نسبت به بالابرهای مکانیکی، برای تعویضکاران نیز استفاده از آن راحتتر است.
یکی از کمکهایی که چال یا گودال به تعمیرکاران میکند، استفاده راحتتر آنها جهت خروج روغن و ریختن آن بر تشت متحرک است. اگر به تعویض روغنیها مراجعه کرده باشید، در قسمت بالایی گودال تشتی قرار دارد که روی چال به راحتی حرکت میکند و تعویض روغنیها با استفاده از آن میتوانند روغن خودروها را خارج کرده و داخل آن بریزند.
معایب چال سرویس تعویض روغنی
یکی از مشکلاتی که چال سرویس تعویض روغنی ایجاد میکند، سقوط تعمیرکاران در آن است. سالانه تعداد بالایی از تعمیرکاران داخل این گودالها سقوط میکنند و خسارتهای مالی و جانی به وجود میآورند. اگرچه امروزه استاندارهایی برای جلوگیری از این وقایع اتخاذ شده، اما هم چنان سقوط در این چالهها یکی از معضلات تعمیرکاران است.
حصارکشی کردن و پوشاندن آنها در صورت عدم استفاده از آن یکی از موارد جلوگیری از این آسیبها است، که با توجه به آنکه دستی نیز انجام میشود، بازهم کاربرد موثری در منع سقوط تعمیرکاران در اغلب مواقع ندارد.
ابعاد چال سرویس
ابعاد و شرایط چال سرویس تعویض روغنی با توجه به نوع خدماتی که تعمیرکاران ارائه میدهند، متفاوت است. به عنوان مثال ابعاد چال سرویس برای خودروهای سواری با ماشینهای سنگین تفاوت دارد. ابعاد چال سرویس، متناسب با کارهایی که برای خودروها انجام میشود و همچنین راحتی تعمیرکاران متغیر است.
اما، آنچه که مشهود است، عرض چال سرویس از ۸۰ سانتیمتر کمتر نیست، البته این شرایط برای سرویس خودروهای سواری و وانتها در نظر گرفته شده است. در مورد طول چال سرویس نیز با توجه به طول خودروهای سواری، تا ۳ متر در نظر گرفته شده است.
ارتفاع چال سرویس نیز با توجه به قد و راحتی تعمیرکاران متفاوت است؛ اما در حالت کلی ۲ متر در نظر گرفته میشود.
نکته: تمام مطالب گفته شده در مورد طول، عرض و ارتفاع چال سرویس ممکن است برای هر مغازه تعویض روغنی متفاوت باشد؛ اما در بسیاری از موارد، ابعاد فوق را در نظر میگیرند.
استاندارها و شرایط چال سرویس تعویض روغنی
• نور و روشنایی داخل چال یا گودال تعویض روغنی باید دید کافی به تعمیرکاران بدهد.
• لبههای دهانه چال سرویس باید میله قرار گیرد تا از افتادن خودرو به داخل گودال جلوگیری شود.
• نگهداری وسائل غیر ضروری داخل چال سرویس ممنوع است.
• داخل چال سرویس باید مصالحی مانند کاشی و سرامیک به کار گرفته شوند تا به راحتی قابل شستشو باشند.
• چال سرویس باید دارای کف شوی و انتقال مواد به فاضلاب باشد.
• نگهداری مواد مشتعل شونده مانند بنزین و گازوئیل داخل چال سرویس ممنوع است.
• در مراکز تعویض روغنی که کمپرسور هوا دارند باید در محلی غیر از چال سرویس نگهداری شوند.
• ابعاد و شرایط چال سرویس باید به گونهای طراحی شود که تعمیرکاران به راحتی و بدون برخورد به بدنه خودرو داخل گودال شوند و درون آن به آسانی حرکت کنند.
• از درپوش برای چال سرویس تعویض روغنی باید استفاده شود.
• هر دو طرف چال سرویس به منظور راحتی تعمیرکاران باید پله قرار گیرد.
• هنگام ورود خودرو به مراکز تعویض روغنی وجود آئینه در جلوی چال سرویس به منظور پیشگیری از انحراف خودرو الزامی است.
• مخزن روغن باید دارای شیر جهت تخلیه روغن سوخته باشد.
تعویض روغن بدون چال سرویس
شاید یکی از دغدغههای مردم برای کاهش هزینههای تعویض روغن و سرویسهای دورهای نبردن خودرو به مراکز تعویض روغنی باشد. با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی دستگاههایی نیز وارد بازار شدهاند، که بدون نیاز به چال سرویس میتواند روغن موتور را تعویض کرد.
اما، وجود چاله سرویس و متخصصان تعویض روغنی، در بسیاری از شرایط مانع به وجود آمدن هزینههای هنگفت میشوند. به عنوان مثال اگر خودروی شما مشکل روغنریزی داشته باشد. تعمیرکاران سریعاً متوجه شده و شما را مطلع میسازند. به این ترتیب مانع ایجاد خسارتهای مالی و حتی جانی میشوند.
بنابراین، وجود چال سرویس از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به تاثیر روغن در موتور و گیربکس خودرو، بهترین راه برای کنترل آن وجود چال سرویس است.
ساخت چال سرویس
انتخاب یک مغازه خوب برای شغل تعویض روغنی یکی از دشواریهای این کار به شمار میآید. علاوه بر این، امکان ایجاد یک چاله با ابعاد مناسب جهت تعویض روغن نیز بر سختیهای این شغل میافزاید. حال با توجه به استاندارهای گفته شده مراحل گود برداری برای این کار باید صورت گیرد.
اگر کف مغازه قابلیت گود برداری و کندن داشته باشد، ایجاد یک چال سرویس به راحتی امکان پذیر است. البته ابعاد مغازه باید به صورتی باشد، که علاوه بر ایجاد چال سرویس، تعمیرکاران به راحتی بتوانند در آن رفت و آمد کنند.
همانطور که گفته شد، داخل چال سرویس بعد از کندن و ایجاد گودال باید از مصالحی ساخته شود که قابلیت شستشو و تمیز کاری داشته باشد. مصالحی مانند سرامیک و کاشی که امروزه بسیار رایج شده است.
حرف آخر
چال سرویس تعویض روغنی مهمترین ابزار برای تعمیرکاران این حوزه است. ایجاد شرایط مطلوب برای صاحبان این شغل از اهمیتی ویژهای برخوردار است. زیرا کوچکترین اشتباه میتواند راندمان کار آنها را پایین بیاورد. بنابراین، ابعاد و شرایط چال سرویس باید به گونهای باشد؛ که تعمیر کاران به راحتی بتوانند خدمات مربوط به خودروها را انجام دهند.
بدون دیدگاه