چه عواملی منجر به روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن می‌شوند؟

روغن ریزی

هرچه از اهمیت روغن در قطعات مکانیکی به ویژه خودرو بیان کنیم، متوجه ارزش‌های این سیال می‌شویم. وجود روغن در خودرو مانند خون در بدن انسان است. قطعات مکانیکی هنگام کار در کنار یکدیگر باعث ایجاد گرما، حرارت، خردگی و معیوبی می‌شوند؛ اما، حضور روغن در میان این قطعات سبب افزایش عملکرد و طول عمر قطعات مکانیکی می‌شود.
اما، ممکن است بنا به دلایلی روغن از محفظه آن خارج شود. برخی از افراد هنگامی که خودروی خود را برای ساعاتی در مکانی پارک می‌کنند، بعد از مراجعه به خودرو، روغن را در زیر ماشین مشاهده می‌کنند. در این مقاله شمارا با عواملی که منجر به این رویداد می‌شوند، آگاه خواهیم کرد. همچنین درباره این مسئله که چه عواملی منجر به روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن می‌شوند، مطالبی خدمت شما ارائه دهیم.

چرا روغن‌های خودرو را تعویض می‌کنیم؟

روغن، مایع یا سیالی است که وجود آن در بین قطعات خودرو سبب افزایش کارایی و نرمی آنها می‌شود. این قطعات به دلیل اینکه فلزی هستند، هنگام کار کنار یکدیگر، گرما و حرارت‌های بالایی را ایجاد می‌کنند. روغن با جذب این دما، از خردگی و فرسایش این قطعات جلوگیری می‌کند. یاتاقان‌ها و انواع چرخ دنده‌ها، نمونه‌ای از این قطعات هستند.
اما، روغن نیز با توجه به میزان استفاده خودرو دچار تغییر می‌شود و پس از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهد. روغن هنگامی که تعویض می‌شود، یکی از نشانه‌های از بین رفتن خاصیت آن، تیره شدن رنگ و عدم غلظت مناسب است. روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن یکی دیگر از دلایل عوض کردن مجدد آن است.

خطرات روغن‌ریزی خودرو

اگر روغن خودرو به هر دلیلی خالی شود، خسارات هنگفتی از نظر مالی و حتی جانی به جای می‌آورد، که در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم.

از کار افتادن موتور و سوختن آن

همانطور که گفتیم، روغن به دلیل جذب گرما و حرارت، از ایجاد دمای بالا جلوگیری می‌کند، از این رو عدم وجود روغن سبب سوختن موتور خودرو و در نتیجه معیوب شدن آن می‌شود.

انبساط پیستون‌ها و چسبیدن آنها به جداره سیلندر

تأثیر روغن در خنک نگهداشتن موتور و اجزای داخلی آن بسیار مورد توجه است. حرارت بالا سبب انبساط پیستون‌ها می‌شود. این امر زمانی صورت می‌گیرد که روغن میان این قطعات به خوبی نفوذ نکرده است یا موتور روغن نداشته باشد. انبساط پیستون نیز سبب چسبیدن آن به جداره سیلندر می‌شود، در نتیجه موتور قفل می‌کند.

تخریب میل لنگ و یاتاقان‌ها

یاتاقان‌ها به صورت مستقیم با روغن ارتباط دارند، عدم وجود روغن سبب از بین رفتن یاتاقان‌ها و در نتیجه صدای تق‌تق از داخل موتور هنگام فشار پدال گاز می‌شود. بیشترین علت خرابی یاتاقان‌ها نرسیدن روغن به آن است. بنابراین، باید روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن را کاملا جدی بگیرید.

کج شدن سوپاپ‌ها و خرابی فنر سوپاپ‌ها

در اکثر مواقع کجی سوپاپ‌ها در خودرو از عوامل مهم در صدای بیش از حد موتور است. عدم وجود روغن سبب افزایش اصطکاک میان سوپاپ و پیستون می‌شود، حرارت بالای سر سیلندر نیز سوپاپ را تخریب می‌کند.

چه عواملی موجب روغن‌ریزی موتور می‌شوند؟

روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن و قبل آن عوامل متعددی دارد، که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

فرسودگی واشر مربوط به آب بندی کارتل

این واشر که نسوز است، بین کارتل و موتور توسط تعدادی پیچ قرار می‌گیرد. فرسودگی و خرابی واشر کارتل سبب نشت روغن به بیرون می‌شود. لازم به ذکر است که یادآور شویم، کارتل محفظه ایست که بخش‌ها و قطعات موتور داخل آن جهت محافظ قرار می‌گیرند.

خراب و سوراخ شدن کارتل

این مورد بیشتر در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد، که خودرو دچار تصادف یا عبور از مناطقی شده باشد، که دست اندازها و موانعی سبب آسیب به کارتل می‌شوند. این نوع خرابی از نوع بسیار خطرناکی است، به گونه‌ای که باعث تخلیه فوری روغن از داخل موتور می‌شود.
نکته، خرابی در کاسه نمد گیربکس و مخزن روغن هیدرولیک نیز باعث روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن می‌شوند که نادیده گرفتن این موارد می‌تواند خسارت‌های زیادی را بر جای بگذارد.

نکات ضروری در نگهداری روغن در بخش‌های مختلف خودرو

وجود روغن در موتور، گیربکس، مخزن هیدرولیک فرمان و ترمز، سبب عملکرد استاندارد خودرو می‌شوند؛ اما، در نظر داشته باشید، که نشت روغن در قسمت‌هایی مانند موتور و گیربکس نسبت به روغن‌ریزی از مخزن هیدرولیک و ترمز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

از کارتل روغن با استفاده از سینی‌هایی که به عنوان ضربه گیر و محافظ عمل می‌کنند، به خوبی محافظت کنید، کارتل روغن موتور اگر سوراخ شود، سریعا روغن از موتور تخلیه شده و سبب آسیب به تمام بخش‌های موتور می‌شود. قبل از شروع استفاده از خودرو، حتما با استفاده از گیج، سطح روغن موجود در آن را بسنجید.

نرمی دنده‌های خودرو را حتما تست کنید، به ویژه در خودروهای با جعبه دنده دستی؛ زیرا، یکی از عوامل نبود روغن در گیربکس، مشاهده سفتی هنگام جا زدن دنده است. اگر شاهد روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن بودید، سریعا به رفع مشکل بپردازید و کار را به زمان دیگری موکول نکنید.

در هر خودرو نسبت به نوع آن، به عنوان مثال محصولات شرکت تویوتا یا بنز، ظرفیت مشخصی برای روغن‌ریزی در قسمت‌های مختلف آنها تعریف شده است. با توجه به این مسائل حتما از مقدار مورد نیاز روغن در خودروی خود آگاه شوید. استفاده از روغن‌های با کیفیت و مناسب، طول عمر قطعات و حتی محفظه‌های روغن مانند کارتل را افزایش می‌دهد.

سخن آخر

نسبت به روغن و تعویض به موقع آن حساسیت به خرج دهید. کوچک‌ترین مشکل در موتور و گیربکس می‌تواند سبب نشت روغن به بیرون شود. هنگام مشاهده روغن‌ریزی بعد از تعویض روغن از تعمیرکاران بخواهید که مشکل را برطرف کنند. تعویض روغن نیاز به مهارت و ابزارهای مناسب دارد؛ بنابراین، اگر مهارت و ابزارهای مورد نیاز را در اختیار ندارید، به هیچ وجه خودتان نسبت به تعویض روغن اقدام نکنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *